Keresés ebben a blogban

2020. június 13., szombat

Aspektus


 Jelentése: nézőpont, tekintet, szemlélet | látvány, kilátás, arculat, jelleg, külső | a bolygók állása
Forrás: hu.wiktionary.org
Eredete [aspektus < latin: aspectus (ránézés) < aspicio, adspecio (ránéz) < ad- (rá) + specio (lát, néz) < szanszkrit: spasati (lát)] (forrás :
wikiszótár.hu)
... 
Meglepett, hogy igemagyarázati / teológiai kérdésekben milyen parázs vita tud keletkezni 3 és fél másodperc alatt. 
Döbbenet. 
Legutóbbi összejövetelünkön 2 ilyen kérdés volt, az egyik a 

  • Róm 12:20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.
Csak a érdekesség kedvéért, itt is meg van írva:
Péld 25:21-22 Ha éhezik, aki téged gyűlöl: adj enni neki kenyeret; és ha szomjúhozik: adj neki inni vizet; Mert elevenszenet gyűjtesz az ő fejére, és az Úr megfizeti neked.
A következő magyarázatokat az igemorzsa.hu oldalon találtam, ebben pontosan látszik, hogy ennek az igerésznek hány aspektusa is van:
A Példabeszédek könyvében adott isteni eligazítás mindenekelőtt a bosszút tiltja, arra tanít, hogy az igazságtételt bízzuk az Úrra. “Ne mondd: bosszút állok rajta! Várjad az Urat, és megszabadít téged!” (Péld. 20,22.). Ugyanakkor azt is tanácsolja, hogy még az ellenségünkkel is jót kell tenni: “Mikor elesik a te ellenséged: ne örülj; és mikor megbotlik: ne újjongjon a te szíved. Hátha meglát az Úr, és elítél érte, tőle meg elfordítja a haragját” (24:17–18). Nem mondhatjuk azt: „Utolérte az Isten büntetése, úgy kell neki!” – ehelyett inkább segítenünk kell rajta.

Ezeknek hátterén Salamonnak ezt a kijelentését, - miszerint „eleven szenet gyűjtesz az ő fejére” -, többféleképpen magyarázzák.

Egyik szerint a régi Izraelben, amikor a tűzgyújtás még komoly gond volt, a szegény emberek egymáshoz mentek parazsat kérni. Amikor kaptak, akkor valamilyen speciális edényben a fejükön vitték haza. Az adományozó ezzel a jótettével valójában ahhoz teremtett precedenst, hogy a tüzet kérő ember a fején vihesse haza a tűzgyújtáshoz szükséges parazsat. Ezzel a jótéteménnyel a barátságáról biztosította az illetőt, amivel még az ellenséges kapcsolatokat is barátivá változtathatta.

Az egyiptomi hagyomány szerint viszont a vétkező embernek kellett kifejeznie a megtérését és a bűnbánatát azzal, hogy vezeklésképpen egy parázzsal töltött edényt tett fel a fejére. - Ennek tanulságaként, ha valaki jót tesz az ellenségével, akkor ezzel a tettével esetleg bűnbánatra képes indítani őt, aminek következtében a bűnbánata jeleként eleven szénnel töltött edényt kell a fejére tennie. Ezért, ha az ellenségünket, ahelyett, hogy megátkoznánk, inkább megáldjuk, mint ahogyan azt Jézus tanácsolja (Mt. 5,44.), akkor lehet, hogy ettől magába szállva, megbánja azt, amit tett. „Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjuhozik, adj innia; mert ha ezt míveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.” (Róm. 12,20.).

Asszíriában pedig büntetésképpen gyakorolták azt, hogy forró aszfaltot csurgattak a vétkező ember fejére, ami rendkívüli fájdalmat okozott. - Salamonnak az a kijelentése, miszerint „eleven szenet gyűjtesz az ő fejére”, az asszíriai gyakorlatra való jelképes utalás is lehet. Az ellenségnek ugyanis megszégyenülést és lelki kínt okoz, amikor rossz helyett jóval fizetnek neki. Remélhetőleg azzal az eredménnyel jár majd, hogy ez a körülmény megváltoztatja a gondolkodását és viselkedését. Természetesen itt valóságos jócselekedetre kell gondolni, ezt ugyanis nem lehet azzal a hátsó szándékkal tenni, hogy ilyen módon majd megszégyenítjük az ellenséget.

Aki így tud jót cselekedni, az Isten jutalmára számíthat. Erről a jutalmazásról Jézus azt mondta: „a te alamizsnád titkon legyen; és a te Atyád, aki titkon néz, megfizet néked nyilván.” (Mt. 6,4; 6.). Vagyis „Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz.”, “Senkinek gonoszért gonosszal ne fizessetek”, „Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr.” (Róm. 12,9; 17; 19.).
  • Másik kérdés volt az, hogy Jézus alapvetően kiért jött el? 
Kíváncsi vagyok a véleményetekre, és arra, hogy kinek milyen érzelmeket hoz fel ez az egész.
Amúgy pedig azt kérem, hogy mindeközben tartsd magadon a szemed...!

Gal 6,1 (...) De tartsd magadon a szemedet, hogy te ne juss szintén kísértésbe! (by Csia Lajos bácsi)

Ez is érdekelhet:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megtalálni magunkat

Mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős... Ezen gondolkodtam, hogy mit akar mondani Pál? Arra jutottam, hogy annyi ellenállás van belénk k...