Keresés ebben a blogban

2020. október 20., kedd

Megtartani Isten beszédét


Megtartani Isten beszédét. Ez a kifejezés kissé idejétmúlt, nemigen használatos a mai magyar nyelvben. Leginkább János apostol szerette ezt a szófordulatot, az Ő evangéliumában 7X -, a levelében 1X-, és a Jelenések könyvében 5X olvashatjuk. 

Mégis mit takar: Megtartani valakinek a szavát"?

Leginkább Károli használja így és az Új fordítás. Csia szerint megőriz, Egyszerű fordítás szerint engedelmeskedik, Message szerint gyakorolni-, gyakorlatba vinni, amit mond.

Görögben: τηρέω (téreó)

1) megtart, betart
2) őriz, megőriz, megóv
3) vigyáz, figyel, szemmel tart, ügyel
4) fenntart
5) gondoz, gondoskodik

Mikor a görög szavakra kerestem ( téreó, logosz), ezeket az igéket találtam:

  Ján 8:51 Bizony, bizony mondom nektek, ha valaki megtartja az én beszédemet, nem lát halált soha örökké.

  Ján 8:52 Mondának azért neki a zsidók: Most értettük meg, hogy ördög van benned. Ábrahám meghalt, a próféták is; és te azt mondod: Ha valaki megtartja az én beszédemet, nem kóstol halált örökké.

  Ján 8:55 És nem ismeritek őt: de én ismerem őt; és ha azt mondom, hogy nem ismerem őt, hozzátok hasonlóvá, hazuggá leszek: de ismerem őt, és az ő beszédét megtartom.

  Ján 14:23 Felele Jézus és monda neki: Ha valaki szeret engem, megtartja az én beszédemet: és az én Atyám szereti azt, és ahhoz megyünk, és annál lakozunk.

  Ján 14:24 Aki nem szeret engem, nem tartja meg az én beszédeimet: és az a beszéd, amelyet hallotok, nem az enyém, hanem az Atyáé, aki küldött engem.

  Ján 15:20 Emlékezzetek meg ama beszédekről, amelyeket én mondtam nektek: Nem nagyobb a szolga az ő uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldöznek majd; ha az én beszédemet megtartották, a tiéteket is megtartják majd.

  Ján 17:6 Megjelentettem a te nevedet az embereknek, akiket e világból nekem adtál: tiéid valának, és nekem adtad azokat, és a te beszédedet megtartották.

  Apcs 15:24 Mivelhogy meghallottuk, hogy némelyek mi közülünk kimenvén, megháborítottak titeket beszédeikkel, feldúlva a ti lelketeket, azt mondván, hogy körülmetélkedjetek és a törvényt megtartsátok; kiknek mi parancsot nem adtunk:

  2Pét 3:7 A mostani egek pedig és a föld, ugyanazon szó által megkíméltettek, tűznek tartatván fenn, az ítéletnek és az istentelen emberek romlásának napjára.

  1Ján 2:5 Aki pedig megtartja az ő beszédét, abban valósággal teljessé lett az Isten szeretete. Erről tudjuk meg, hogy ő benne vagyunk;

  Jel 1:3 Boldog, aki olvassa, és akik hallgatják e prófétálásnak beszédeit, és megtartják azokat, amelyek megírattak abban; mert az idő közel van.

  Jel 3:8 Tudom a te dolgaidat (íme adtam elődbe egy nyitott ajtót, amelyet senki be nem zárhat), hogy kevés erőd van, és megtartottad az én beszédemet, és nem tagadtad meg az én nevemet.

  Jel 3:10 Mivel megtartottad az én béketűrésre [intő] beszédemet, én is megtartalak téged a megpróbáltatás idején, amely az egész világra eljő, hogy megpróbálja e föld lakosait.

  Jel 22:7 Íme eljövök hamar. Boldog, aki megtartja e könyv prófétálásának beszédeit.

  Jel 22:9 Az pedig monda nekem: Meglásd, ne [tedd]; mert szolgatársad vagyok neked, és a te atyádfiainak a prófétáknak, és azoknak, akik megtartják e könyvnek beszédeit. Az Istent imádd.

(...)

Volt itt egy kis turpisság. A képen szereplő ige ugyanis nem ugyanaz a görög szó. Károli ugyanúgy fordította, de maga az alap így szól, és ezt jelenti: φυλάσσω (phülasszó)

1) őrködik, virraszt
2) őriz, őriztet
3) megőriz, megtart
4) mediális alak: őrizkedik, óvakodik vmitől

Más:
Ez is érdekelhet: Így lettem cáddik

4 megjegyzés:

  1. Szia!

    Nagyon logikus, amit írsz, de elgondolkodtál már azon, hogy az "Isten beszéde", amire hivatkozik Jézus, Pál, Péter - és a többiek - az mennyiben ekvivalens a Bibliával? Ugyanis amikor a prédikátor azt mondja: "Engedelmeskedj Isten beszédének!", akkor a legtöbb hívő a Bibliára gondol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nem, de most, hogy így mondod, átgondolom. 💝
      Mondjuk nekem az a tapasztalatom, hogy Isten a Biblia által szól hozzánk. Nekem egyszer hallható hangon saját igéjét idézte. Döbbenetes volt. Itt írtam erről: http://janos738.blogspot.com/2013/03/kicsoda-az-az-isten.html?m=1

      Törlés
    2. Igen, a legtöbb kijelentésemet én is a Biblián keresztül kaptam, de azért Isten 1000 féleképpen tud még szólni.
      De visszatérve az előzőhöz inkább arra gondoltam, hogy ma többet töltünk a betű vizsgálatával, mint annak a valódi jelentésével. Nem mindegy, hogy egy bibliai versnek engedelmeskedünk, vagy Istennek.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Megtalálni magunkat

Mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős... Ezen gondolkodtam, hogy mit akar mondani Pál? Arra jutottam, hogy annyi ellenállás van belénk k...