Keresés ebben a blogban

2020. február 18., kedd

Hátha másnak is...

Azért is jó naplózni, mert saját magam is meglepődöm, hogy mennyire egy dolgot járok körbe több napig.
Jelen esetben ez a téma az életet adó barátság...
Ezt kétféleképpen is lehet értelmezni, (Isten áldja a magyar nyelvet!) az egyik, hogy Jézus odaadja / kiszolgáltatja / leteszi az életét, a másik, hogy ezzel egyidejűleg életet ad nekünk...

Görögben:

élet: ἡ ψυχή, -ῆς (hé pszükhé, -ész)
1) lélekzet, lehelet
2) lélek (értelem, érzelem és akarat összessége)
3) élet

ad: τίθημι (tithémi)
1) helyez, tesz, rak; letesz; félretesz
2) okoz, kelt, előidéz
3) ad, részesít
4) letesz (pénzt); befektet
5) letesz, lemond vmiről; átad, kiszolgáltat
6) elrendel, meghatároz; érvényesít
7) tesz vmilyenné / vmivé

Ebben a szóösszetételben, hogy életet ad, ezeken a helyeken szerepel:

  • Máté 12:18 Íme az én szolgám, akit választottam; az én szerelmesem, akiben az én lelkem kedvét lelé; lelkemet adom ő belé, és ítéletet hirdet a pogányoknak.  ... (Ez az ige itt nem ugyanabban a formában hozza az "élet adást", leginkább a későbbi héber szöveg elemzés miatt hagyom itt.) 
  • Ján 10:11 Én vagyok a jó pásztor: a jó pásztor életét adja a juhokért.
  • Ján 10:15 Amiként ismer engem az Atya, és én [is] ismerem az Atyát; és életemet adom a juhokért.
  • Ján 10:17 Azért szeret engem az Atya, mert én leteszem az én életemet, hogy újra felvegyem azt.
  • Ján 13:37 Monda neki Péter: Uram, miért nem mehetek most utánad? Az életemet adom érted!
  • Ján 13:38 Felele neki Jézus: Az életedet adod értem? Bizony, bizony mondom neked, nem szól addig a kakas, mígnem háromszor megtagadsz engem.
  • Ján 15:13 Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő barátaiért.
  • 1Ján 3:16 Arról ismertük meg a szeretetet, hogy Ő az ő életét adta értünk: mi is kötelesek vagyunk odaadni életünket a mi atyánkfiaiért.
...

(Ezt már pár nap múlva folytattam)

Tovább mentem ebben a tanulmányban, és pár ószövetségi igét is találtam ezügyben, mégpedig úgy esett, hogy az első, Jézustól idézett ,,életet adó" ige forrását ott találtam az Ézsaiás könyvében. Jézus erről beszél a Máté 12:18-ban.
Tehát :
  • Ézs 42:1 Íme az én szolgám, akit gyámolítok, az én választottam, akit szívem kedvel, lelkemet adtam ő belé, törvényt beszél a népeknek.
  • Ézs 42:5 Így szól az Úr Isten, aki az egeket teremté és kifeszíté, és kiterjeszté termésivel a földet, aki lelket ad a rajta lakó népnek, és leheletet a rajta járóknak... 
  • Ez 11:19 És adok nekik egy szívet, és új lelket adok belétek, és eltávolítom a kőszívet az ő testükből, és adok nekik hússzívet;
  • Ez 36:26 És adok nektek új szívet, és új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet testetekből, és adok nektek hússzívet.
  • Ez 36:27 És az én lelkemet adom belétek, és azt cselekszem, hogy az én parancsolataimban járjatok és az én törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek.
  • Ez 37:6 És adok reátok inakat, és hozok reátok húst, és bőrrel beborítlak titeket, és adok belétek lelket, hogy megéledjetek, és megtudjátok, hogy én vagyok az Úr.
  • Ez 37:14 És adom az én lelkemet belétek, hogy megéledjetek, és leteszlek titeket a ti földetekre, és megtudjátok, hogy én, az Úr, szóltam és megcselekedtem, ezt mondja az Úr Isten.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megtalálni magunkat

Mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős... Ezen gondolkodtam, hogy mit akar mondani Pál? Arra jutottam, hogy annyi ellenállás van belénk k...