Keresés ebben a blogban

2017. május 27., szombat

Átölelve, avagy a Réma, a Pneuma és a Dzoé kapcsolata

Csak Isten Szava képes erre...
 Hogy lehet valami ennyire élő, amit olyan sokáig élettelennek gondoltam? Képes engem átölelni, megnyugtatni, irányt mutatni. Isten Szaváról beszélek, ha nem lenne nyilvánvaló..
Mostanában sokat eszembe jut ez az Ige, szoktam is imádkozni:
A Szellem az, a mi megelevenít, a test nem használ semmit: a beszédek, a melyeket én szólok néktek, szellem és élet.
(János 6:63) 
Felelt neki Simon Péter: Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van te nálad.
(János 6:68)
(...)
Valamikor pár hete valaki megfeddett, mikor elmondtam neki, hogy én bizony magamhoz szoktam ölelni a Bibliámat és meg is puszilom, mindezt annak a kapcsán, hogy zsidó szokás a Tóra-tekercset megcsókolni, amit én helyeseltem.
Abszolút szentimentális vagyok, tudom.
Nos, a kérdésem az, hogy vajon ez egyfajta bálvány-imádás lehet-e Isten szemében, vagy netalán a szívemet vizsgálja és tudja, hogy minderre az iránta érzett hálám és szeretetem miatt kerül sor?
Utánaolvastam a zsidó szokásnak:
A csók, mint a vallásos odaadás kifejezése:
(Forrás: zsido.com)
A csók a szeretet egyetemes jele, kifejezése, nem csupán férfi és nő, szülők és gyermekeik között, hanem a rituális tárgyak és az azokkal összefüggő vallási kötelezettségek esetében is.Vallási törvényeink nem írják elő, hogy a rituális vagy szent tárgyat csókkal kell illetnünk. Ez csak az évszázadok során kifejlődött szokások erejét mutatja. A zsidóknál a csók különböző formái a vallási odaadás kifejezésévé váltak az alább felsorolt esetekben:
* A táliszt megcsókoljuk, mielőtt magunkra öltenénk.
* A tfilint megcsókoljuk, amikor kiemeljük tokjából és mielőtt visszahelyeznénk.
* A ciciszeket megcsókoljuk a Báruch söámár elmondása után és a Sömá elmondása közben.
* Az ajtófélfán lévő mezuzá-t szokás megcsókolni ha ki- vagy belépünk a házba. Ezt úgy tesszük, hogy a mezuzá-t megérintjük ujjunkkal, majd megcsókoljuk azokat az ujjakat, amelyekkel megérintettük.
* A Tórát is csókkal illetjük, amikor körbeviszik a zsinagógán. Ez esetben is ujjainkkal megérintjük a Tóra köntösét és ujjainkat csókoljuk meg. Néhányan a tálisz szegélyével érintik meg a Tórát, s a táliszt csókolják meg.
* A Tórát olyankor is megcsókoljuk, mielőtt áldást mondanánk rá. Ilyenkor a tálisz szegélyével érintjük meg a tekercset, majd megcsókoljuk a táliszt. Sokan a táliszt azokra a szavakra helyezik, ahol a hetiszakaszt éppen olvasni kezdik.
A Tóra-tekercset semmiképpen sem érinthetjük meg puszta kezünkkel; ennek tiltását bölcseink külön rendeletben szabályozták[15].
* Mielőtt kinyitnánk a frigyszekrényt, vagy becsuknánk a Tóra-tekercsek visszahelyezése után, megcsókoljuk függönyét (párochet).
* Az imakönyvet és a Chumást (Mózes Öt Könyve) megcsókoljuk, mielőtt elraknánk őket. Ezeket a szent könyveket akkor is megcsókoljuk, ha véletlenül leejtenénk őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megtalálni magunkat

Mikor erőtlen vagyok, akkor vagyok erős... Ezen gondolkodtam, hogy mit akar mondani Pál? Arra jutottam, hogy annyi ellenállás van belénk k...