2020. június 25., csütörtök

Mert...

A Miatyánk ima mindig is alap. Volt, van és lesz. Jézus tanította.
Viszont 2 dologra most figyeltem fel benne, mégpedig:

  1. "mert".... Luk 11:4 És bocsásd meg nekünk a mi bűneinket; mert mi is megbocsátunk mindeneknek, akik nekünk adósok. És ne vigyél minket kísértésbe; de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert görögben γάρ (gar) mert, mivel, ugyanis, hiszen

  2. Máté 6:13 És ne vigyél minket kísértetbe, de szabadíts meg minket a gonosztól. Mert tiéd az ország és a hatalom és a dicsőség mind örökké. Ámen! Máté 6:14 Mert ha megbocsátjátok az embereknek az ő vétkeiket, megbocsát nektek is a ti mennyei Atyátok.Máté 6:15 Ha pedig meg nem bocsátjátok az embereknek az ő vétkeiket, a ti mennyei Atyátok sem bocsátja meg a ti vétkeiteket.

Arra akartam utalni az utóbbiban, amit rögtön az ámen után mond Jézus. 



(Luk 11:4: ? Scofield jegyzet)

Luk 11:2 

(11,2) Ez az annyira kedvelt imádság, melyre Urunk tanította a tanítványait, mint az Úr imádsága ismert, és nyilvánvalóan két különböző alkalommal, különböző körülmények között és néhány eltéréssel hangzott el: Először a hegyi beszédben, amikor Krisztus az imádkozás kérkedő formalizmusától óvta a tanítványokat (vö. Mt 5,1-t a Mt 6,5-13-mal, ahol lásd a jegyzeteket); másodszor meg nem nevezett „egy helyen”, válaszul az egyik tanítvány kérésére: „Uram, taníts minket imádkozni” (Lk 11,1-4). Bár az Úr imádságát nyilvánvalóan nem azért adta, hogy csak egy általános formaként szolgáljon, a két elbeszélés mégis sok drága leckére tanít meg minket az imádkozás lényegéről.(1) Az ilyen imádság Istennek mint Atyának mindazokkal való kapcsolatán alapul, akik valóban hisznek az Ő Fiában (Jn 1,13), mert csak ezek mondhatják igazán: „Mi Atyánk”. (2) Az imádat magatartásával kell kezdődnie: „Szenteltessék meg a Te neved” – ez elismerése mindannak a tökéletes szentségnek, ami Isten, és amit Ő tett. (3) A kérések közül az imádságnak elsőként az országért (a királyságért), és annak a mennyből való eljöveteléért kell szólnia. (4) Az igazi imádság előre elfogadja Isten akaratát, akár ismert, akár nem, akár meghallgattatik, akár nem. (5) Az imádságnak az isteni akaratot és az országot mindig olyan tényekként kell szem előtt tartania, melyek biztosan meg fognak valósulni a földön. (6) A közbenső időben pedig Isten gyermekei imádságban gondolhatnak fizikai szükségleteikre. (7) Az imádság akadályba ütközhet, ha a gyermekek kapcsolata az Atyával a bűn miatt megszakad (Mt 6,12.15). És (8) Isten gyermekeit Istennek kell megtanítania „imádkozni”, nem csupán azt, hogy miként imádkozzanak (Lk 11,1). 

Ez az imádság az eredeti megfogalmazásban nem adja meg részletesen a Gyülekezet számára az imádságról szóló teljes tanítást, bár magában tartalmazza azt. A hálaadás elemét nem említi meg külön (vö. Filippi 4,6-7), de bizonyára van hálaadás abban a kérésben: „Szenteltessék meg a Te neved”, mert ki tudja megszentelni Istent, azaz szentnek tartani és Őt imádni, hálaadás nélkül? Később, az isteni kijelentés előrehaladtával Urunk kifejezetten megparancsolja a hívőknek, hogy imádkozzanak az Ő nevében (Jn 16,23-24).




(Scofield jegyzet)


------------------------------

'Luk 11:4' - Bibliai szövegek összehasonlítása

'Luk 11:4' - Fellapozás mindegyik szótárban
'Luk 11:4' - Keresés mindegyik szótárban




2020. június 24., szerda

A világ legkövérebb embere

A testünk néha olyan dolgokat követel, ami nem válik a javára. 
Nemrég elgondolkodtatott a kérdés, hogy miért nem kapunk Istentől pozitív megerősítést bizonyos dolgokban?
Úgy értem teljesen egyértelmű, hogy melyik a jó út, de más vonz, más édesget...
Minap az jutott eszembe, hogy az ételek megítélésével kapcsolatban ugyan sokminden változik, de nagyjából tudjuk, hogy mi a hasznos, mi a junk-food, alias szemét-kaja. Mi a mérték.
Ezekben többé-kevésbé biztosak is vagyunk. Ha fogyózom tudom, hogy mit ildomos megennem, és mit nem annyira. Gyermekként kiszaladtam a kertbe, legeltem egy kis sóskát, uborkát, paradicsomot, fára másztam, ott csücsültem, olvastam, nem nagyon volt időm hülyeségekkel tölteni az időmet, pl, mint bemenni és enni. Ma valahogy másképp van ez...
A kép forrása egyébként az erdekesvilag.hu
No, és, hogy kicsit teologizéljek:
Felkaptam a fejem erre az igére, és volt itt pár szó, amit megosztanék.
Jak 1:13-15 Senki se mondja, mikor kísértetik: Az Istentől kísértetem: mert az Isten gonoszsággal nem kísérthető, ő maga pedig senkit sem kísért. Hanem mindenki kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága. Azután a kívánság megfoganván, bűnt szül; a bűn pedig teljességre jutván halált nemz.
Szóval:

  • von, 
  • édesget, 
  • kívánság.

Mind megérne egy misét. Nézzük a szótárat!
Von: ἐξέλκω (exelkó)
- húz, von, maga után von
Édesget: δελεάζω (deleadzó) 
- csábít, csalogat, csapdába csal
Etimológia: a csalétekből 
Kívánság : ἡ ἐπιθυμία, -ας (hé epithümia, -asz) - vágy, kívánság, szenvedély
Ez utóbbi néhány előfordulása: Gal 5:16 Mondom pedig, Lélek szerint járjatok, és a testnek kívánságát véghez ne vigyétek.
Gal 5:24 Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt.

2020. június 22., hétfő

Az ember gonosz

A kép forrása... 
Elhatároztam, hogy elolvasom a Bibliát előről. Nem kellett sokáig olvasnom, mire elérkeztem ehhez a részhez.:
1 Mózes 6, 5 Az Örökkévaló látta, hogy az ember gonoszsága az egész földön elhatalmasodott. Megvizsgálta és úgy találta, hogy az emberek szívében minden gondolat, szándék és terv mindig csak rosszra irányul. Emiatt az Örökkévaló megbánta, hogy embert teremtett a földre, és bánkódott.
Bevallom én is elszomorodtam, mikor mostanában beszélgetve anyukámmal és a lányommal láttam azt, hogy mindketten szenvednek attól, amit maguk körül látnak. Igazságérzetük nem tűrheti az emberi gonoszságot.
Megértem őket! Én már nem nézek híradót, egyre kevesebbet akarok látni az emberi gonoszságokból, pénz-, és hataloméhségből, törtetésből...
Talán a következő pár tény megnyugvást ad:

  • Isten bíráskodik. 
  • Mindenkinek el kell számolni azzal, amit ebben a testben művelt, jót, avagy gonoszt.
  • Nem lesz özönvíz többet.
Mindezeket minden bosszúvágy nélkül mondtam, inkább szomorúan, és reménykedve, talán lesz megtérésük! 
Talán elfogadják, hogy Krisztus a helyükre álljon, mikor az elszámolás következik! 
Talán beengedik Jézust előbb, és együtt vacsoráznak Vele! 

2020. június 20., szombat

Barátság


Isten szereti az embert felrázni és újjá formálni. Pont a YouVersionban ma reggel az volt az egyik kérdés, hogy mi változott rajtam, bennem az elmúlt években?

  • Lett egy új barátnőm. Isten egymás mellé tett bennünket pár éve. Néha nagyon idegesítő, néha eszméletlenül szórakoztató, néha megríkat, néha sajnálom, néha csodálom. Kaptam egy új barátnőt.... Isten, és az Ő érzékenyítő tréningjei! Adott hasonló válságokat, hogy át tudjam érezni, meg tudjam élni az övét, vele tudjak sírni és imádkozni. Így belegondolva nagyon szereti az embert Isten, ha mellé állít valakit a bajban. <3 Egyik kedvenc igeversem a kapcsolatokról a Kolossé 3-ból Csia fordításában: A Felkent békessége legyen a versenybíró a szívetekben! Erre vagytok elhívva egy testben. Háládatosak legyetek! 

...
Vagy valami ilyesmi.

2020. június 17., szerda

Priscilla Shirer, Győztes imák, részlet

Utolsó napjához érkezett a fenti című tanulmány, íme a mai alcím:
Ha az ellenséged lennék, azon munkálkodnék, hogy megosztottságot hozzak létre közted és más keresztyének között, a keresztyének csoportjai között, akikben megvan a lehetőség, hogy ellenem és terveim ellen egyesüljenek. Azt akarnám, hogy magányos harcos legyél, aki nem veszi észre: szüksége van a gyülekezetre, s nem kapcsolódik túl szorosan a küldetéséhez. Egységben az erő, meg közös ügy... ezeket a dolgokat sosem hagynám figyelmen kívül.

2020. június 16., kedd

Ima

Talán fura ez így, de valahogy ez jutott eszembe tegnap, és felírtam ezeket a szavakat:
  1. Letenni, odaadni a fájdalmat, bűnt (bocsásd meg a mi bűneinket, ahogy mi is megbocsátunk az ellenségeinknek!) Nem szabad elsiklani efelett. 
  2. Szólni a hegyhez,
  3. Újraprogramozást kérni
+ma még ez az ige:
Fogadjátok azért a szívetekbe és lelketekbe ezeket az igéket, kössétek azokat jelként a kezetekre, és legyenek fejdíszként a homlokotokon. Tanítsátok meg ezeket a fiaitoknak is: ezekről beszélj, akár a házadban vagy, akár úton jársz, akár lefekszel, akár fölkelsz! Írd föl azokat házad ajtófélfáira és a kapuidra, hogy hosszú ideig élhessetek ti és a ti fiaitok azon a földön, amelyről megesküdött atyáitoknak az Úr , hogy nekik adja, amíg csak ég lesz a föld felett.  Ha hűségesen megtartjátok mindezeket a parancsolatokat, amelyeket ma parancsolok nektek, és teljesítitek azokat; ha szeretni fogjátok Isteneteket, az Ur at, mindenben az ő útjain jártok, és hozzá ragaszkodtok, akkor kiűzi előletek az Úr mindezeket a népeket, és nálatok nagyobb és erősebb népek birtokát foglalhatjátok el. Tietek lesz minden hely, amelyre lábatokkal léptek. A pusztától a Libánonig, és a folyamtól, az Eufrátesz folyamtól a nyugati tengerig terjed határotok. Senki sem állhat meg veletek szemben. Rettegést és félelmet kelt előttetek Istenetek, az Úr az egész országban, ahova csak léptek, ahogyan megígérte nektek. 5Mózes 11:18‭-‬25

... Ha valami fejdíszként van a homlokomon, azt elsősorban nem én látom, hanem mások. Ha tükörbe nézek, akkor látom. Viszont nem tehetem meg, hogy ne úgy éljek, mert az egy nyilvánvaló hazugság. Meghasonlás. Ha nem írom ki a homlokomra, akkor is meghasonlás, hiszen kettősség van bennem. 

2020. június 13., szombat

Aspektus


 Jelentése: nézőpont, tekintet, szemlélet | látvány, kilátás, arculat, jelleg, külső | a bolygók állása
Forrás: hu.wiktionary.org
Eredete [aspektus < latin: aspectus (ránézés) < aspicio, adspecio (ránéz) < ad- (rá) + specio (lát, néz) < szanszkrit: spasati (lát)] (forrás :
wikiszótár.hu)
... 
Meglepett, hogy igemagyarázati / teológiai kérdésekben milyen parázs vita tud keletkezni 3 és fél másodperc alatt. 
Döbbenet. 
Legutóbbi összejövetelünkön 2 ilyen kérdés volt, az egyik a 

  • Róm 12:20 Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjúhozik, adj innia; mert ha ezt műveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.
Csak a érdekesség kedvéért, itt is meg van írva:
Péld 25:21-22 Ha éhezik, aki téged gyűlöl: adj enni neki kenyeret; és ha szomjúhozik: adj neki inni vizet; Mert elevenszenet gyűjtesz az ő fejére, és az Úr megfizeti neked.
A következő magyarázatokat az igemorzsa.hu oldalon találtam, ebben pontosan látszik, hogy ennek az igerésznek hány aspektusa is van:
A Példabeszédek könyvében adott isteni eligazítás mindenekelőtt a bosszút tiltja, arra tanít, hogy az igazságtételt bízzuk az Úrra. “Ne mondd: bosszút állok rajta! Várjad az Urat, és megszabadít téged!” (Péld. 20,22.). Ugyanakkor azt is tanácsolja, hogy még az ellenségünkkel is jót kell tenni: “Mikor elesik a te ellenséged: ne örülj; és mikor megbotlik: ne újjongjon a te szíved. Hátha meglát az Úr, és elítél érte, tőle meg elfordítja a haragját” (24:17–18). Nem mondhatjuk azt: „Utolérte az Isten büntetése, úgy kell neki!” – ehelyett inkább segítenünk kell rajta.

Ezeknek hátterén Salamonnak ezt a kijelentését, - miszerint „eleven szenet gyűjtesz az ő fejére” -, többféleképpen magyarázzák.

Egyik szerint a régi Izraelben, amikor a tűzgyújtás még komoly gond volt, a szegény emberek egymáshoz mentek parazsat kérni. Amikor kaptak, akkor valamilyen speciális edényben a fejükön vitték haza. Az adományozó ezzel a jótettével valójában ahhoz teremtett precedenst, hogy a tüzet kérő ember a fején vihesse haza a tűzgyújtáshoz szükséges parazsat. Ezzel a jótéteménnyel a barátságáról biztosította az illetőt, amivel még az ellenséges kapcsolatokat is barátivá változtathatta.

Az egyiptomi hagyomány szerint viszont a vétkező embernek kellett kifejeznie a megtérését és a bűnbánatát azzal, hogy vezeklésképpen egy parázzsal töltött edényt tett fel a fejére. - Ennek tanulságaként, ha valaki jót tesz az ellenségével, akkor ezzel a tettével esetleg bűnbánatra képes indítani őt, aminek következtében a bűnbánata jeleként eleven szénnel töltött edényt kell a fejére tennie. Ezért, ha az ellenségünket, ahelyett, hogy megátkoznánk, inkább megáldjuk, mint ahogyan azt Jézus tanácsolja (Mt. 5,44.), akkor lehet, hogy ettől magába szállva, megbánja azt, amit tett. „Azért, ha éhezik a te ellenséged, adj ennie; ha szomjuhozik, adj innia; mert ha ezt míveled, eleven szenet gyűjtesz az ő fejére.” (Róm. 12,20.).

Asszíriában pedig büntetésképpen gyakorolták azt, hogy forró aszfaltot csurgattak a vétkező ember fejére, ami rendkívüli fájdalmat okozott. - Salamonnak az a kijelentése, miszerint „eleven szenet gyűjtesz az ő fejére”, az asszíriai gyakorlatra való jelképes utalás is lehet. Az ellenségnek ugyanis megszégyenülést és lelki kínt okoz, amikor rossz helyett jóval fizetnek neki. Remélhetőleg azzal az eredménnyel jár majd, hogy ez a körülmény megváltoztatja a gondolkodását és viselkedését. Természetesen itt valóságos jócselekedetre kell gondolni, ezt ugyanis nem lehet azzal a hátsó szándékkal tenni, hogy ilyen módon majd megszégyenítjük az ellenséget.

Aki így tud jót cselekedni, az Isten jutalmára számíthat. Erről a jutalmazásról Jézus azt mondta: „a te alamizsnád titkon legyen; és a te Atyád, aki titkon néz, megfizet néked nyilván.” (Mt. 6,4; 6.). Vagyis „Iszonyodjatok a gonosztól, ragaszkodjatok a jóhoz.”, “Senkinek gonoszért gonosszal ne fizessetek”, „Magatokért bosszút ne álljatok szerelmeseim, hanem adjatok helyet ama haragnak; mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek, ezt mondja az Úr.” (Róm. 12,9; 17; 19.).
  • Másik kérdés volt az, hogy Jézus alapvetően kiért jött el? 
Kíváncsi vagyok a véleményetekre, és arra, hogy kinek milyen érzelmeket hoz fel ez az egész.
Amúgy pedig azt kérem, hogy mindeközben tartsd magadon a szemed...!

Gal 6,1 (...) De tartsd magadon a szemedet, hogy te ne juss szintén kísértésbe! (by Csia Lajos bácsi)

Ez is érdekelhet:

2020. június 12., péntek

Kígyómarás

Az érckígyó története jutott eszembe az Ószövetségben. Kísértetiesen hasonló a mostani idézőjelben vett kígyómaráshoz. Akkor is és most is egy ellenszer volt rá, felnézni Jézusra, felnézni az érckígyóra.
A bibliai nevek és fogalmak szerint: Érckígyó
Vörösréz-kígyó, melyet Mózes a pusztában készített. Amikor az izráelitákat a mérges kígyók megmarták, ha rátekintettek az érckígyóra, életben maradtak (4Móz 21,4–9). Jelképe a kereszten függő Krisztusnak, Aki megment bennünket a bűn halálos következményétől (Jn 3,14–16).
Ez pedig nekem valódi meglepi volt: Héberben a tüzes kígyó: שָׂרָף‬ (śáráp̄)

1) mérgeskígyó-fajta
2) szeráf, angyali rend tagja Isten közvetlen környezetében, hatszárnyú angyal





2020. június 10., szerda

Priscilla Shirer, Győztes imák (részlet)

Ha az ellenséged lennék, felhasználnék minden lehetőséget arra, hogy
felidézzem a régi sebeket és azokat az embereket, eseményeket és körülményeket, amelyek okozták őket. Meggyőzödnék róla, hogy a szívedet a harag és a keserűség keményíti meg. A meg nem bocsátás bilincseiben...

Ha pedig valaki közületek szomorúságot okozott, az nem engem bántott meg, hanem titeket, mindnyájatokat. Ezt túlzás nélkül mondhatom. Most már inkább bocsássatok meg neki, és vigasztaljátok meg, nehogy túlságosan bánkódjon, és a nagy szomorúság megártson neki! Kérlek benneteket, most inkább éreztessétek vele, hogy mégis szeretitek! Ezért írok most, hogy lássam, vajon mindenben engedelmeskedtek-e. Igen, feltétlenül szükséges, hogy megbocsássunk egymásnak, különben becsaphat bennünket a Sátán. Hiszen jól ismerjük a szándékait.
2 Kor 2:5‭, ‬7‭-‬9‭, ‬11

Becsap, rászed (mmint Sátán) πλεονεκτέω (pleonekteó)
1) fölénybe kerül, (jogtalan) előnyt élvez
2) kapzsin viselkedik, követelőzik, kihasznál, kifoszt
3) kijátszik, rászed, becsap

2020. június 9., kedd

Titkos bűnök

Csoportos igetamulmányban a titkos bűnökről tanultunk. Nekem ez ugrott be:
Jer 17:9 Csalárdabb a szív mindennél, és gonosz az; kicsoda ismerhetné azt?
Jer 17:10 Én, az Úr vagyok az, aki a szívet fürkészem és a veséket vizsgálom, hogy megfizessek kinek-kinek az ő utai szerint és cselekedeteinek gyümölcse szerint.
...
A csalárd szív mit jelenthet?
A szó nem sokat mond, de itt szerepel még az Ószövetségben :
Ézs 40:4 Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon, és legyen az egyenetlen egyenessé és a bércek rónává.
Hós 6:8 Gileád a gonosztevők városa, vérrel van bemocskolva.

Ezek szerint egyenetlen / rögös és mocskos.

2020. június 3., szerda

Nyomorgatva

Ma reggel ki tudja miért rámszállt egy szomorúság. Illetve talán mégis tudom. Nyomorultul érzem magam egy 6-7 évvel ezelőtti levélváltás miatt.
2013-2014 -ben volt egy csoportunk, és elolvastam az akkori levelezésemet a csoport vezetőjével, és rájöttem, hogy leszögeztünk pár dolgot, de a téma nem ment előre.
Akiről beszéltünk nem fogadta meg a tanácsunkat, és azóta nagyon sok mélységet járt meg.
Szomorú vagyok miatta, szomorú vagyok magam miatt. 
Az jutott eszembe, hogy a zsidók 400 évig voltak fogságban, 400 év csend volt Jézus előtt. 
Mi van, ha hosszú ideig fogságban vagyunk, vagy nélkülözni kell Isten szavát, vagy vezetése nélkül, kijelentése nélkül kell maradnunk?
A nyomorgatás, mint cím pedig erről jutott eszembe:
nyomorúság:  θλι̑ψις  (thlipszisz)
1) nyomás, szorítás
2) szorongattatás, gyötrés, megpróbáltatás, gyötrődés, szorongás

Etimológia:  a  θλίβω  (thlibó)
1) összeszorít, nyom
2) szorongat, gyötör, zaklat
3) passzív participium: szűk, keskeny
És ezekben az igékben van:
Máté 7:14 Mert szoros az a kapu és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt.

Márk 3:9 És megmondá tanítványainak, hogy egy kis hajót tartsanak néki készen, a sokaság miatt, hogy ne szorongassák őt.

2Kor 1:6 De akár nyomorgattatunk, a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért [van az], mely hathatós ugyanazon szenvedések elviselésére, amelyeket mi is szenvedünk; akár megvígasztaltatunk a ti vígasztalástokért és üdvösségtekért [van az]. És a mi reménységünk erős felőletek.

2Kor 4:8 Mindenütt nyomorgattatunk, de meg nem szoríttatunk; kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe;

2Kor 7:5 Mert mikor Macedóniába jöttünk, sem volt semmi nyugodalma a mi testünknek, sőt mindenképpen nyomorogtunk; kívül harc, belől félelem.

1Thess 3:4 Mert mikor közöttetek valánk is, előre megmondtuk néktek, hogy szorongattatásnak leszünk kitéve; amint meg is történt, és tudjátok.

2Thess 1:6 Mert igazságos dolog az az Isten előtt, hogy szorongattatással fizessen azoknak, akik titeket szorongatnak.

2Thess 1:7 Néktek pedig, akik szorongattattok, nyugodalommal mivelünk együtt, amikor megjelenik az Úr Jézus az égből az ő hatalmának angyalaival.

1Tim 5:10 Akinek jó cselekedetekről bizonysága van; ha gyermeket nevelt, ha vendéglátó volt, ha a szentek lábait mosta, ha a nyomorultakon segített, ha minden jó cselekedetben foglalatos vala.

Zsid 11:37 Megköveztettek, kínpróbát szenvedtek, szétfűrészeltettek, kardra hányattak, juhoknak és kecskéknek bőrében bujdostak, nélkülözve, nyomorgattatva, gyötörtetve,

2020. június 2., kedd

Ha ugyan...

Tulajdonképpen meglepett, hogy a kegyelem mellett egyik leggyakrabban idézett újszövetségi részben a Római levél 8. fejezetében 2X is mondta Pál, hogy ,,ha ugyan".
Ez olyan megkérdőjelező. Ez olyan elbizonytalanító.
Lássuk először Károliban, aztán egyszerű fordításban mindkét verset:
Róm 8:9 De ti nem vagytok testben, hanem lélekben, ha ugyan az Isten Lelke lakik bennetek. Akiben pedig nincs a Krisztus Lelke, az nem az övé.
Ti azonban már nem a régi természet irányítása alatt éltek, hanem a Szent Szellem uralma alatt. De csak akkor, ha valóban bennetek él Isten Szelleme, mert ha nem, akkor nem is tartoztok Krisztushoz.
Aztán :
Róm 8:17 Ha pedig gyermekek, örökösök is; örökösei Istennek, örököstársai pedig Krisztusnak; ha ugyan vele együtt szenvedünk, hogy vele együtt is dicsőüljünk meg.
Ha pedig valóban azok vagyunk, akkor az örökösei is. Igen, Isten örökösei és Krisztusnak örököstársai vagyunk — de csak akkor, ha együtt is szenvedünk Krisztussal. Akkor pedig vele együtt veszünk részt a dicsőségben is.